Opintojen rakenne

Kuvataideopinnot jakautuvat kolmeen kokonaisuuteen:

• Varhaisiän kasvatus (lue lisää) 5–6 vuotiaille (60 tuntia / vuosi)
  • Yhteiset opinnot  (lue lisää) 7–14 vuotiaille (5 opintokokonaisuutta, 60 tuntia/vuosi)
  • Teemaopinot (lue lisää) 12 -17 vuotiaille (5 opintokokonaisuutta, 90 tuntia/vuosi)

Lisäksi Askolan kuvataidekoulu järjestää kuvismuskaritoimintaa yhdessä Porvoon musiikkiopiston kanssa.

Varhaisiän taidekasvatus

Varhaisiän taidekasvatus ovat leikinomaista, lapsen mielikuvitukseen vetoavaa toimintaa, jossa tutustutaan erilaisiin tapoihin tehdä kuvia ja työstää erilaisia materiaaleja. Tavoitteena on luoda pohjaa ja sytyttää innostus myöhemmille opinnoille, valmentaa ryhmässä toimimiseen ja kehittää lapsen motorisia taitoja.

Yhteiset opinnot

Yhteisten opintojen aikana oppilas tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvallisen ilmaisun keinoihin ja tekniikoihin. Tarkastellaan muodon ja sisällön kiinteää suhdetta kuvataiteessa.

Materiaalien ja työtapojen valinnassa otetaan huomioon kestävän kehityksen, ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin vaatimukset. Kuvataiteeseen liittyvien käsitteiden käyttöä ja soveltamista pyritään tietoisesti ja tavoitteellisesti laajentamaan ja syventämään.

Opetus on:

1. Kuvataiteellista ilmaisukykyä tuottava opetus.
  2. Kuvataiteen vastaanottamiseen liittyvä opetus.

Yhteisissä opinnoissa käsitellään kaikkia samoja käsitteitä kuin varhaisiän kasvatuksessakin, mutta niiden merkitystä laajennetaan ja syvennetään. Kuvallista kieltä harjoitellaan kaikilla perustekniikoilla ja materiaalien ilmaisullisiin mahdollisuuksiin kiinnitetään huomiota. Kuvataiteen perussuhdetta, muodon ja sisällön kiinteän yhteenkuuluvuutta, korostetaan opetuksessa.

Teemaopinnot

Teemaopinnot järjestetään aikaisempien opintojen pohjalta. Teemaopinnot voivat suuntautua maalaukseen, piirustukseen, grafiikkaan, valokuvataiteeseen ja kuvanveistoon; rakennustaiteeseen, maisemasuunnitteluun ja ympäristötaiteeseen; viestintään kuten graafiseen suunnitteluun, sarjakuvataiteeseen tai videotaiteeseen; taideteollisuuteen kuten keramiikka- ja tekstiilitaiteeseen; kokeilevaan taiteiden väliseen toimintaan, kuten visuaaliseen teatteriin ja tietokonetaiteeseen.

Teemaopintojen aikana tutkitaan edelleen kuvallisen ilmaisun peruskäsitteitä työpajan edustaman kuvataiteenalueen näkökulmasta.

Teemaopintojen aikana oppilasta kannustetaan itsenäisyyteen kaikissa kuvallisen ilmaisun prosesseissa esille tulevien ongelmien ratkaisussa.

Teemaopinnoista on mahdollista saada neljä opintokokonaisuutta.

Teematyöskentely tapahtuu pääasiassa kerran viikossa kolmen tunnin aikana. Teematyöskentelyn voi osittain toteuttaa viikonloppukursseina tai muuten tiiviimpinä jaksoina paikkakunnan omat opettajaresurssit huomioon ottaen.